Anna superhyvä ensivaikutelma oikein mietityn visuaalisen ilmeen avulla
Jan 11, 2022
Yrityksen visuaalisella ilmeellä on erittäin tärkeä rooli asiakashankinnassa. Potentiaalinen asiakas voi törmätä yritykseesi ensimmäisen kerran nähdessään Facebook-mainoksesi, hän voi päätyä kotisivuillesi Google-haun kautta tai mikä parasta, hän saattaa päätyä tutkimaan sivustojasi suosittelun kautta. Oli niin tai näin, mikäli sivustojen visuaalinen ilme ei miellytä häntä, tai hänelle tulee negatiivisia tai hämmentyneitä fiiliksiä, potentiaalinen asiakas siirtyy hetkessä katselemaan kiinnostavampia juttuja ja unohtaa yrityksesi sillä sekunnilla. Jos taas hän käsittää heti, että yrityksesi tuotteet tai palvelut on kuin hänelle tehty, potentiaalinen asiakas kiinnostuu, ja saat hänestä varmasti joko uuden someseuraajan tai liidin sähköpostilistallesi. Ja sehän tarkoittaa sitä, että saatat saada myöhemmin hänestä myös maksavan asiakkaan.
Ajatellaan asiaa niin, että opetat soittamaan raskasta rockia kitaralla verkon välityksellä. Jos minä kuulisin palvelustasi, ja olisin kiinnostunut opettelemaan raskaan musiikin riffejä, niin olettaisin kotisivujen olevan tummat tai muuten voimakkaan sävyiset ja Instagramin täynnä voimakkaita tummanpuhuvia kuvia. Tämä on siis ennakkokäsitykseni. Jos päädynkin sivustolle, joka on täynnä herkkiä vaaleanpunaisten kukkien ja suloisten sydämien kuvia, loksahtaa leukani taatusti sijoiltaan ja mietin muutamaan kertaan olenko varmasti oikealla sivulla. No itse kyllä rakastan vaaleanpunaisia kukkia ja suloisia sydämiä, mutta ehkä valtaosaan kohderyhmästä ne eivät iske.
Visuaalisen ilmeen suunnittelussa täytyykin pitää mielessä kuka on kohderyhmäsi, ja suunnitella sen mukaan. Totta kai omatkin mieltymyksesi ovat tärkeitä, mutta tässä kohderyhmä kannattaa laittaa edelle. Visuaalisen ilmeen luomisessa tasapainottelu kohderyhmän, sinun omien makumieltymysten ja tuotteesi luonteen huomioon ottaen on haastavaa, mutta onneksi sitä voi aina hioa tarpeen tullen.
Aina ei kuitenkaan kannata tehdä asioita niin kuin oletetaan, ja yllättävät elementit saattavatkin olla avain erottuvuuteen. Mikä sitten on hitti ja mikä huti, niin ei voi etukäteen tietää. Pääasia, että itse seisot yrityksesi takana ylpeänä sanoivat muut mitä tahansa.