Kiteytä yrityksesi tarina ja erotu kilpailijoistasi

Jan 11, 2022
 

Kun tiedät mikä yhteinen tekijä kohderyhmääsi yhdistää, on aika laatia tarina. Ei mikään keksitty tarina, vaan aitoihin tositapahtumiin perustuva tarina. Sen tarkoitus on sitouttaa asiakkaasi, eli tehdä sinua ja yritystäsi helpommin lähestyttävämmäksi ja tutummaksi. Tarinan tulee liittyä omaan liiketoimintaasi jollain tavalla. Voit esim. kertoa miten päädyit yrittäjäksi; kulkeeko yrittäjyys suvussasi, perustitko sen parhaan ystäväsi kanssa vai halusitko yrittäjyyden tuomaa vapautta. Tai voit kertoa tarinan siitä, miten päädyit juuri kyseiselle alalle; harrastitko esim. jotain asiaa niin intohimoisesti, että se muuttui lopulta työksi. Vai oletko selättänyt jonkun vaikeuden, ja nyt haluat kannustaa muita saman asian kanssa painivia selviämään tästä vaikeudesta.

Oli tarinan tulokulma mikä tahansa, sen tulisi olla

  • tunteita herättävä
  • helposti mieleen jäävä
  • samaistuttava

Kuvaile mahdollisimman tarkasti tunteitasi, kokemuksiasi ja ajatuksiasi. Mieti, miten kohderyhmäsi saisi inspiraatiota tarinastasi. Tarinan rakenne voi olla seuraavanlainen:

  • Lähtötilanne, mistä kaikki sai alkunsa
  • Vaikeudet, haasteet matkan varrella
  • Mikä on lopputulos eli nykyhetki

Voit kertoa koko tarinan esim. kotisivuillasi, mutta poimi siitä pieniä paloja aina silloin tällöin myös someen ja sähköpostilistallesi. Näin tulet tutummaksi yleisöllesi, ja kuten olet varmasti kuullut, ihmiset ostavat niiltä ketkä he tuntevat ja keihin he luottavat.

 

Näin erotut kilpailijoistasi

Jos tarjoat samanlaisia palveluja kuin kilpailijasi, niin niillä et luonnollisestikaan erotu muista. Se millä erotut, on sinä yrittäjänä ja tarina yrityksesi takana. Sinua ei ole toista, eikä kellään muulla ole samanlaista tarinaa kuin sinulla. Sinun pitää vain rohkeasti yrittää tuoda persoonaasi esiin, ja hahmotella tarinasi inspiroivaan ja samaistuttavaan muotoon. Jos et suorilta osaa kirjoittaa tarinaasi, hyvä keino on laittaa ylös ranskalaisilla viivoilla ajatuksia, mitä mahdollisesti haluat siihen sisällyttää. Jaa ne lähtötilanteeseen, haasteisiin, mitä olet kohdannut matkalla tähän päivään, sekä nykyhetken saavutuksiin.

Isommat yritykset eivät henkilöidy yhteen tiettyyn tyyppiin, eikä kukaan oletakaan saavansa samaa palvelua aina samalta asiakaspalvelijalta. Mutta mitä pienempi yritys on kyseessä, sitä tärkeämpää on näyttää kasvonsa yrityksen takaa. Jos Instagram-stooreissa höpöttäminen tuntuu aivan absurdilta, kannattaa silloin tällöin laittaa edes kuvia itsestään esille. Näin uusien ihmisten on helpompi aloittaa tutustuminen palveluihisi, kun he tietävät minkänäköinen tyyppi ruudun toisella puolella on. Muista, sinua on vain yksi ja se on sinun vahvuutesi.