Tunne kohderyhmäsi ja poimi sieltä unelma-asiakkaasi
Jan 10, 2022
Kohderyhmä ja unelma-asiakas. Tuttuja termejä, mutta miksi niiden kartoittaminen on niin tärkeää?
Kohderyhmää yhdistää jokin yhteinen tekijä
Kohderyhmä on joukko samankaltaisia ihmisiä, joita yhdistää jokin yhteinen tekijä. Se voi olla jokin ongelma tai haaste heidän elämässä, johon he kaipaavat apua. Tällaisia ongelmia voi olla esim. unettomuus tai vaikeus nukahtaa, painon pudottaminen tai toistuva tenniskyynärpään kipeytyminen.
Kohderyhmää voi yhdistää myös yhteinen toive tai unelma. Esim. unelma paikkariippumattomasta työstä, joka mahdollistaa matkustelun milloin ja mihin tahansa, haave täydellisistä häistä tai toive osata jonain päivänä soittaa kitaraa.
Yhdistävänä tekijänä voi olla myös pelko. Se voi olla sosiaalisten tilanteiden pelko, ahtaan paikan kammo tai esim. lentopelko.
Myös elämänarvo voi yhdistää kohderyhmää. Tämä voi liittyä tietynlaisen ruokavalion noudattamiseen, luonnonsuojeluun tai lasten hyvinvointiin.
Monesti kohderyhmää rajatessa pyydetään miettimään yleisiä tietoja, kuten ikähaarukka, asuinpaikka, koulutustausta, työpaikka ja perhetiedot. Mutta mielestäni ne ovat liian mitäänsanomattomia ja yleisiä tietoja, joilla ei loppupeleissä tee yhtään mitään. Sen sijaan ongelma, unelma, pelko tai elämänarvo ovat asioita, jotka ajavat kohderyhmän etsimään apua verkosta. Jos sinulla on verkkokurssi, joka auttaa tulevaa hääparia järjestämään ikimuistoisimmat häät ikinä, niin on aivan sama missä he asuvat, minkä ikäisiä he ovat tai millainen koulutustausta heillä on.
Poimi unelma-asiakkaasi
Unelma-asiakas on yksi henkilö, joka edustaa koko kohderyhmää. Hän on vähän niin kuin keskiarvo koko joukosta, mutta kaikilla lisämausteilla. Sen lisäksi, että hänellä on jokin ongelma tai haaste, jossa sinä tiedät olevasi avuksi, niin hän on henkilö, joka fanittaa sinua ja yritystäsi, häntä on superkiva auttaa ja hän myös ottaa avun ilomielin vastaan. Tämän lisäksi hän myös suosittelee palvelujasi muille ilomielin.